NORSKE 60-TALLS BAND/ARTISTER


806A6EA2-2A45-470B-87EC-CAF3028EEE63

I vrimmelen av norske band som fikk gitt ut plater på 60-tallet, var det mange som aldri fikk sitt navn skrevet med store bokstaver. Mange ga ut låter som absolutt hadde fortjent bedre omtale. Og mange av medlemmene ble senere å finne i band som fikk litt større oppmerksomhet. Men vi tar også med noen som så absolutt lever videre.

SKREVET AV SVEIN HARALD HANSEN

I denne artikkelen skal vi se innom noen av de gruppene. For enkelte band er det lite opplysninger å finne, men litt av musikken er lagt ut slik at det går an å danne seg et bilde av hva de sto for.

Vi må rette en takk til musikkhistoriker Jon Vidar Bergan som gjennom sitt oppslagsverk «Norsk Pop- og Rockleksikon», som kom ut på Kunnskapsforlaget 2006 og oppdatert på Vega Forlag 2013, har bidratt til å holde denne delen av vår kulturhistorie ved like.

Også Thor-Rune Haugen har forfattet en utmerket oversikt kalt «Riller over fjord og fjell, norsk rock på plate 1955-1977» – utgitt på Rockarkivet, 2006. Takk til dem begge for utrettelig innsats for den gode sak.

Vi begynner med bandet Morgans, som var et rockeband fra Oslo, startet i 1965 under navnet The Night Riders. Bandet skiftet etter kort tid navn til The Buttons, for så å bli til Morgans i august 1966 med første opptreden under dette navnet på Åsenklubben i Oslo 1. september 1966. Bandet besto da av Eigil Berg (sang, gitar), Arne Løvlien (sang, bass), Per Bråten (orgel) og Tom Paulsen (trommer). Deres første singel inneholdt beatfylte versjoner av Manfred Manns «Trouble And Tea» og The Rolling Stones’ «Connection», og ble utgitt på Fontana våren 1967. Morgans hadde et variert repertoar, de spilte alt fra låter av The Who til The Turtles på scenen, og fikk rykte på seg for å kunne spille britiske top 20-låter før noen andre band.

Denne besetningen kom med en singel til i 1968, nå også med egenkomponert materiale. «Eilas» var skrevet av Berg, mens Løvlien sto bak «Sister Sue». «Eilas» ble en liten hit, og Berg skulle mange år senere nyinnspille låten sammen med New Jordal Swingers.

Tom Paulsen sluttet i mai 1968, men i september samme år stilte Morgans både med ny trommeslager, Ole Jacob Edna (eks Cool Cats), og ny gitarist, Nils B. Kvam, fra Blue Secrets. Berg hadde flyttet over til piano/orgel, og Morgans framsto som sterkt inspirert av Procol Harum. De utga singelen «Stantia’s Song»/«Lonely», men i januar 1969 var Morgans historie.

De som har gjort mest av seg i ettertid, er Eigil Berg som medlem og leder av New Jordal Swingers, og Nils B. Kvam, både som plateprodusent og som mannen bak On Records.

STEEL CHORDS

Bandet var et av de første som kom fra Drammen på 60-tallet. De ble Buskerud-mestere. Alle deres utgivelser kom på plateselskapet Aksent, eid av trekkspilleren Kåre Korneliussen. Tredjesingelen med Kinkslåta «Stop your sobbing» er den beste av dem, men også den mest sjeldne, mener pophistoriker Thor-Rune Haugen. De spiller fortsatt sammen. Artig.

 

THE CLINKERS

På samme plateselskap fant vi også The Clinkers.

Fra Ål i Hallingdal. Buskerudmestere for Beatband 1966. I bandet fant vi blant andre Arne Moslåtten og Arne Sandum, senere medlemmer i Hellbillies (fra 1992-…..) og Magnar Bergo, senere med i Band of The `60s (`1978-1984)..Bergo`s Berme (2009 – …..)

THE SHARKS

Et «Shadows»-band fra Oslo. Fikk gitt ut tre singler og er med på flere vinylsamlinger. Med i bandet var Jens Petter Grenersen, sologitar, Arnfinn Gulberg, rytme, Freddy Eriksen, bass og Erik Tøraasen/Bjørn Løkkeberg, trommer.

THE HUGGER MUGGERS

Hadde en tid med medlemmene Carsten Deberitz, bass, senere The Beatniks, og Kjell Aas, orgel, senere New Beatniks og Titanic. Spilte inn to singler og er med på flere norske samlealbum som Norsk Rocks Historie og Raveyard Paradise.

THE SAVAGES / THE MOONSPINNERS

To band fra Haugesund som hadde en fellesnevner i Hans Jørgen Høiness. «Ung og Bedratt» med Savages beskrives av Thor-Rune Haugen som det musikalske krysningspunktet mellom Salhuskvintetten og Merseybeat, om man kan forestille seg noe slikt. Hans Jørgen Høinæs var senere med i utmerkede Moonspinners. Både dannet og oppløst i 1964.

Vi siterer Haugen igjen om Moonspinners : Stiftet i 1966.

– Tidvis glimrende R&B-inspirert beatgruppe der særlig «I put my eyes upon you» holder godt mål. Gruppas kreative drivkraft var sangeren og gitaristen Hans Jørgen Høinæs (ex Savages) som skrev alle de seks melodiene de ga ut på plate.

THE HEARTBREAKERS

Må ikke forveksles med Tom Pettys band. De kom fra Kristiansand og var Sørlandets svar på The Shadows. I 1963 ble det arrangert NM for shadowsband med hele 32 deltakere. 11 band kom seg videre til finalen som ble avholdt på Bygdøy Sjøbad. The Heartbreakers hadde det beste sceneshowet, med nøye koreograferte shadowstrinn og den unge sologitaristen Jan Erik Pettersen som imponerte stort på «Kors på Idas grav», «Dark Man» og spesielt «Amorada». Han ble utropt til Norges beste gitarist foran Terje Rypdal. The Heartbreakers vant NM foran oslobandet The Quintones, Tornado fra Os utenfor Bergen og The Vanguards fra Bærum.

TONY AND THE SWING BLUES

Fra Kristiansand er ikke turen så veldig lang til Stavanger. Der fant vi Tony and the Swing Blues. Deres selvkomponerte «Madman» er etter bloggredaktørens mening en av de fineste norske innspillingene på denne tiden. Den ble også innspilt av The Vanguards på albumet «Phnoole».

Musikkhistoriker Haugen mener også at debutsingelen  «I’m in love» er den beste Merseybeat-inspirerte singelen han har hørt fra Skandinavia og burde solgt i bøtter. Fy og skam til norske radiofolk som aldri spilte den. Også «Madman» er pensum i norsk rockhistorie, skriver han.

Bandet har holdt det gående lenge  Her er et par låter fra det rimelig ferske albumet «We Came Back to You»:

HAPPIE

Haugens dom: Fra Oslo. Talte bl.a. Dag Spantell og Paul Karlsen. Småpsykedelisk 60-talls pop/rock med ambisiøse korarrangementer. Forsidene på de to første var deres beste. Happie – Flowergirl / Without getting sad.

WENTZEL

Ei soulgruppe fra Gjøvik ledet av Geir Wentzel. Huskes kanskje best for sin kvinnelige vokalist Inger Lise Andersen (Rypdal). Hun slo igjennom på egen hånd året etter. Et fantastisk liveband, dessverre med begrenset platekarriere.

 

THE ENEMIES

Tønsbergbandet som opprinnelig hadde Jahn Teigen som bassist, men han steg fort i gradene. Det som begynte som Anne-Mette med The Enemies, ble via The Enemies til Jahn Teigen med The Enemies.

Vi henter to låter fra det eneste albumet de ga ut. Det kom i 1968.

THE VIKINGS

Trønderbandet fra Malvik hadde en lang og mangesidig karriere. Men vi holder oss til 60-tallet. De startet som rent shadowsband i 1959. Vikings ga ut to flotte singler i 1963, samme år som de ble norgesmestre i rock: «Dovre ekspress»/«Teen Scene» og «Dans borti veien»/«Den tredje mann». Besetningen var da Åge Haugan (sologitar), hans bror Per Haugan (bass), Astor Johansen (trommer) og rytmegitaristene Jens Chr. Fjeseth og Håkon Renanger.

ASA

Vi tar også med Asbjørn «ASA» Krogtoft, som hadde en fin karriere også etter at 126 og Taboo var lagt bort.

Han ga ut mange utmerkede singler og album på norsk, som i dag nesten er umulig å få tak i. Bloggen har fått mange henvendelser om disse vil bli gjenutgitt, men på vårt spørsmål om det svarer ASA at det ikke er et prioritert prosjekt per nå. Det er også et økonomisk spørsmål. Så da får vi klare oss med det lille vi finner på nettet. For å holde oss til årsskiftet 69/70, tar vi med disse to, som fikk mye radiospilling:

FREDDY LINDQUIST

Vi lar Freddy Lindquist, en av Norges absolutt beste gitarister, avslutte denne artikkelen. Han var innom det som var av norske toppband på 60-tallet og fortjener derfor denne hyllesten. Han hyller igjen The Shadows, «Who started it all», som det står på coveret til denne shadowslåten:

Kilder: Jon Vidar Bergan – «Norsk Pop- og Rockleksikon», Kunnskapsforlaget 2006, Vega Forlag 2013. «Riller over fjord og fjell, norsk rock på plate 1955-1977 – en diskografi» av Thor-Rune Haugen, utgitt på Rockarkivet, 2006. Youtube/wikipedia

Lik oss gjerne på Facebook. Klikk deg inn i menyen øverst på sida, og du kommer rett inn i Facebook-gruppa. Del gjerne adressen med dine venner.

 

 

 

3 kommentarer

  1. Savner det første norske bandet som gjorde det stort i Sverige,Finnland,Danmark og Tyskland.
    Wizards – fra Narvik. De var også en medvirkende årsak til at Pussycats fikk sin manager med påfølgende sukksess.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.