PHIL SPECTOR – produsent og trendsetter


phil_spector_2

Visste du at det var Phil Spector som produserte The Beatles sitt album «Let it Be»? Visste du at Phil Spector har produsert et tyvetalls suksess-album og et femtitalls suksess-singler med kjente artister? Og at han var den første produsent som tok kontrollen over hele prosessen med å produsere og spille inn musikk? 

SKREVET AV TORE TORESEN

Phillip Harvey Spector er en amerikansk plateprodusent, låtskriver, manager og musiker. Han er kjent for å stå bak en rekke av de mest populære låtene på 60- og 70-tallet. Han utviklet en unik metode ved å legge vokal og instrumenter lag på lag for å skape et massivt lydbilde, som fikk navnet «Wall of Sound».

Han startet sin karriere i bandet Teddy Bears, 19 år gammel. De hadde én hit i USA, «To Know Him Is To Love Him». Men det skulle bli som produsenten Phil Spector han ble kjent. Som svært ung mann startet han med å skrive og å produserte låter og plater for jentegrupper som The Ronettes og The Crystals. Han regnes som mannen bak musikkstilen til mange av de kjente jentegruppene i USA på 60-tallet. Etter hvert ble artistene større, og store navn som John Lennon, George Harrison og The Beatles valgte Phil Spector som produsent.

La oss like godt dra i gang musikken. Vi har plukket et utvalg av låter for å vise spennvidden i Phil Spectors arbeid. Vi starter med en av hans første produksjoner, Ray Petersons «Corinna, Corinna», som havnet høyt på listene i USA i 1961. Samme år ga Curtis Lee ut «Pretty Little Angel Eyes». Klikk og lytt.

Jentebandet The Crystals hadde flere hits fra album produsert av Spector. Her er «Then He Kissed Me» fra 1963. Her hører vi tydelig Spector-stilen med flere lag vokal utenpå hverandre, og tung backingmusikk. Også i The Ronettes sin «Be My Baby» kan man tydelig høre flere trommepålegg og mye ekko.

Plateutgivelsene og suksessene ble mange for jentegruppene Phil Spector hadde ansvaret for. Men i 1965 kom den største suksessen så langt med et band bestående av menn. The Righteous Brothers spilte inn et album som inneholdt «You’ve Lost That lovin’ Feelin'», og fikk med den en verdenshit. Brødrene fikk flere hits de neste to årene, og vi har valgt en låt vi i Norge kjenner som instrumental med et Tromsø-band, nemlig «Ebb Tide».

Så besøkte Ike & Tina Turner studio hos Phil Spector for å lage et album. Låten «River Deep, Mountain High» ble spilt inn i 1966, og ble en hit for ekteparet Turner.

John Lennon og George Harrison benyttet seg også av Phil Spector. Her er Lennons «Instant Karma (We All Shine On)» fra 1970. Vi tar også med George Harrison sin «What is life» fra 1971, begge med et tydelig preg av Spectors spesielle sound. Både Lennon og Harrison brukte Spector som produsent på sine utgivelser utover 70-tallet.

I 1977 produsert Phil Spector albumet «Death of a Ladies’ Man» for Leonard Cohen. Her er «Iodine» fra albumet.

På slutten av 70-tallet benyttet The Ramones tjenestene til Phil Spector da de spilte inn albumet «End of The Century». Her er «Rock’n Roll Highschool» fra albumet.

Albumet «Let It Be» skulle bli det første og eneste der The Beatles som band benyttet Phil Spector som produsent. Albumet ble først innspilt med George Martin som produsent, men bandet var ikke fornøyd. Innspillingen ble lagt bort, og et nytt album («Abbey Road») ble gitt ut.

John Lennon ville at The Beatles skulle kontakte Phil Spector til å overta jobben med «Let It Be». Spector om-produserte albumet med sine metoder, men Paul Mc Cartney ble rasende da han fikk høre resultatet. Da ikke de øvrige medlemmene i bandet var enige med ham, sendte McCartney ut ei pressemelding der det ble kunngjort at Beatles var oppløst. Etter enda flere kontroverser og mer uenighet innad i bandet, kom albumet ut etter at The Beatles offisielt var gått i oppløsning.

Kritikere og svorne Beatles-tilhengere har uttalt at albumet er over-produsert. Og i 2003 ga Paul Mc Cartney ut albumet slik han ville at det skulle låte, med navnet «Let It Be… Naked». Rettigheter forhindrer oss å legge ut de fleste låtene fra albumene. Vi får nøye oss med denne ene låten som en passende avslutning, «The Long And Winding Road».

The Wrecking Crew var navnet på et gjeng anerkjente studiomusikere i Los Angeles. De ble benyttet på innspillingene til en rekke artister. Brian Wilson i The Beach Boys brukte dem på låter som «Good Vibrations» og «California Girls», og albumet «Pet Sounds». Phil Spector benyttet dem også til artistene han produserte, og de var med på å skape hans lydbilde «Wall of Sound».

Etter 1980 gikk Phil Spectors arbeid mer eller mindre i stå. Han har senere levd et kontroversielt liv, men det lar vi ligge i denne saken. Sikkert er det i hvert fall at han har satt sine spor i musikken som en dyktig og annerledes produsent.

LES MER OM THE WRECKING CREW – KLIKK HER

 Kilder: Wikipedia/GettyImages/youtube

Lik oss gjerne på Facebook. Klikk deg inn i menyen øverst på sida, og du kommer rett inn i Facebook-gruppa. Trykk Liker under bildet av Cliff på forsiden av bloggen og du er da registrert som fast følger. Tips gjerne dine venner om bloggen.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.