BEE GEES’ FIRE FØRSTE


Fil 02.05.2017, 15.55.52
Fra venstre Colin Petersen, Maurice Gibb, Vince Melouney, Barry Gibb, Robin Gibb.
Psykedelisk cover av Klaus Voorman preget «Bee Gees’ 1st».

«Bee Gees’ 1st» er egentlig gruppas tredje studioalbum. De to første ble produsert mens de oppholdt seg i Australia og ble bare distribuert der og i New Zealand.

Her kanskje den mest kjente låten fra Australia-perioden:

«BEE GEES’ 1st»

Det første internasjonale studioalbumet ble sluppet 14. juli 1967 og kom inn på lista i Storbritannia 9. august, samme dag som albumet ble utgitt i statene.

Gjennom denne artikkelen håper vi å gi de av bloggens lesere som kun husker discoutgaven av Bee Gees fra midten på 70-tallet – en ny innsikt i hva brødrene Gibb sto for i starten av sin karriere.

Bee Gees var heldige, i den forstand, at de fikk den suksessrike Robert Stigwood, opprinnelig australiener, som manager/produsent. På denne tiden var det helt åpenbart at dyktige produsenter i høy grad var med på å påvirke utviklingen/stilretningen til bandene de hadde i sin stall.

Stigwood var en anerkjent fagmann. Han hadde samarbeidet med den legendariske produsenten Joe Meek, men valgte etter hvert å jobbe som selvstendig produsent. Lot plateselskapene stå for selve distribusjonen.

Stigwood var også aktiv innen filmbransjen. The Who’s «Tommy» og Travoltas «Saturday Night Fever» er noen produkt fra hans organisasjon RSO.

 

Men tilbake til Bee Gees.

Albumet «Bee Gees’ 1st» var tydelig preget av datiden – det var et gjennomført psykedelisk popalbum. Til overmål var coveret laget av Klaus Voorman, som sto bak The Beatles «Revolver»-cover.

Det kommer sjeldent frem at Bee Gees i starten av sin internasjonale karriere også besto av gitarist Vince Melouney og trommis Colin Petersen, begge fra Australia. De hadde jobbet sammen med brødrene Gibb i tiden i Australia, da altså to studioalbum så dagens lys, og ble med på flyttelasset til England.

Det ble tøffe studioøkter da innspillingen av albumet startet 7. mars 1967.

Barry erindrer – ifølge wikipedia:

«We drive the producer and technicians mad. We have nothing knocked out. We sit about and think up a subject, then write a song on the spot. We did the whole of the LP like this. It’s the really the only way we can work, spontaneously off the cuff.»

Kritikerne tok godt imot produktet. Det ble sagt å lyde litt som «Revolver», men hadde så mye mer i seg enn akkurat det.

Tre hits fulgte fra albumet – «To Love Somebody», «New York Mining Disaster 1941» og «Holiday».

«New York Mining Disaster 1941» ble Bee Gees’ debutsingel i USA og deres første låt på listene både i statene og i UK.

Brødrene Gibb skrev ofte låter med andre artister i tankene. Førstnevnte her er sagt å være skrevet for Otis Redding, men han omkom før ideen kunne realiseres.

«Every Christian Lion Hearted Man Will Show You» trekker linjer til The Moody Blues, med sin gregorianske åpning ledsaget av en mellotron før den glir over i en psykedelisk poplåt.

 

«HORIZONTAL»

Oppfølgeren ble albumet «Horizontal», som kom tidlig i 1968.

Mest kjente låter er nok «Massachusetts» og «World».

Innspillingene tok til bare tre dager etter at deres «Bee Gees’ 1st» var utgitt.

Innflytelsene ifølge coveret strekte seg fra The Beatles til barokk-pop.

«It’s more of us doing what we wanted to do, the 1st album was like trying to make a band out of us. The second album was more of the three brothers wanting our own way, wanting to experiment».

— Barry Gibb, ifølge Wikipedia

Nydelige «And The Sun Will Shine» ble innspilt flere ganger.

Reaksjonene da det ble utgitt var delte. Kanskje fordi albumet hadde en langt mørkere tone enn forgjengeren. Det skyldtes mye større påvirkning fra de to australienerne som er med også her.

Wikipedia skriver:

«This was also the last Bee Gees album for some time that critics didn’t accuse of being lightweight. Horizontal was considered the heaviest album ever recorded by the Bee Gees, due for the most part to an increased influence asserted by guitarist Vince Melouney and drummer Colin Petersen.

Gitarist Vince Melouney uttalte ifølge wikipedia:

“ It was a band effort. We all felt that we were a part of one thing, we’d just try different things. It wasn’t like it was the Gibb brothers, Colin (Petersen-drummer) and me. We were all in the Bee Gees together! ‘Horizontal’ made its way into the top 20 worldwide and helped cement the Bee Gees place as real contenders. And this was only the beginning!».

De fulgte utgivelsen opp med en turne i Skandinavia, med konserter i København, Stockholm og Gøteborg.

 

«IDEA»

Det blir vel ofte sagt at album nummer tre er selve eksamen. Den besto Bee Gees med bravur. «Idea» fra september 1968 er – sammen med oppfølgeren «Odessa»- de av gruppas album som oftest har snurret på bloggredaktørens spiller.

Slagerne ble «I’ve Gotta Get a Message to You» og «I Started a Joke». Her kommer de:

B-siden:

Brødrene opplevde selv at utviklingen på en måte stoppet opp og det skapte indre friksjoner, iflge Wikipedia:

«We were in friction at that point,» says Barry. «We weren’t getting on, and that was it. I think it was a mixture of the group not getting along very well and egos. Ego, I think, is the key word for this group. It’s not unlike any other group in that everybody wants to be the one that gets the attention. Unfortunately, I think that happens a lot. Certainly it happened to us.»

Side to har låter med titler som reflekterer lengselen til flukt – kanskje vekk fra den stillstand de nå opplevde? Låter som «When the Swallows Fly», «I’ve Decided to Join the Air Force» og «Swan Song».

Albumet har med en låt ikke skrevet av brødrene – «Such a Shame» av gitarist Melouney. Her omtaler han frustrasjonen han merker innad i gruppa og som han sterkt beklager.

«Idea» er et album som har fått sin velfortjente anerkjennelse mest i ettertid, må det være lov å si.

 

«ODESSA»

Før vi setter strek, må vi se litt på neste albumprosjekt – «Odessa» – dobbeltalbumet som ble deres siste anerkjente produksjon i rekken på fire før discoperioden midt på 70-tallet. Etter dette albumet, ble det en slags mental tenkepause.

Utgitt 30. mars 1969 i en fløyelsbelagt eske med gullskrift. Ment å være et konseptalbum om forliset til et oppdiktet skip i 1899.

Store produksjonskostnader, samt allergiske reaksjoner under produksjonsprosessen, gjorde at det bare var de første opplagene som kom i fløyel med gullskrift.

Nå kom virkelig motsetningene til overflaten om veien videre. Det ble gitt ut bare en singel fra albumet «First Of May»/»Lamplight». Da Robin ikke fikk sin «Lamplight» som A-side, sa han farvel til brødrene. Denne ble valgt:

Albumet fikk ingen god mottakelse da det kom ut. Anerkjennelsen kom i ettertid, da mange hevder at dette er deres mest betydningsfulle album på 60-tallet.

 

Albumet har store og imponerende orkesterarrangement.

Også flere låter med et klart country-preg er med, som «Marley Purt Drive» og «Give The Best To Your Friends»:

Trommis Colin erindrer:

«It was my idea that we do that sort of thing, and Maurice is the one who will take more time out to listen to what I have to say, although within the group, the okay has to come from Barry». Their manager Robert Stigwood says, «Barry is the Bee Gees coordinator, I used the word advisedly, as there is no leader of the group as such. He has a tremendous feel for soul music a la his composing work for The Marbles, but he is also a fantastic solo singer in his own right».

e d

Kilder : wikipedia.org/getty images/ youtube.com

Du finner over 350 artikler om god pop fra 60/70-tallet i musikkbloggen Gammelpop på adressen sveha.net

Tips gjerne dine venner. Om du og dine venner vil bli en fast følger, og få melding når nye artikler legges ut, gå inn på facebook øverst på siden og trykk liker på bloggens forside, under bildet av Cliff.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.