MER NORSK «FRA KJELLER OG LOFT»


Bloggen Gammelpop har alltid vært opptatt av å ta vare på den norske popmusikken fra 60-tallet.

Noen av de norske 60-talls bandene som så absolutt tåler et gjenhør og som du ikke hører hver dag:

fil-24-02-2017-08-48-58

fil-24-02-2017-08-48-46

The Swing Blues kom sterkt tilbake

fil-24-02-2017-08-49-26

SKREVET AV SVEIN HARALD HANSEN

Bloggen har som et av sine hovedmål å bidra til at den norske popmusikken fra 60/70-tallet ikke går i glemmeboken.  Denne delen av norsk kulturhistorie er for viktig til det.

Vi har flere ganger trukket frem den uvurderlige innsats Arve Strømsæther (R.I.P.) og hans kamerat Thor-Rune Haugen har gjort med å ta vare på denne historien, gjennom å gi ut på CD musikk som ikke burde støve ned i en kjeller eller på et loft. Dermed dukker den opp igjen for oss som fikk vokse opp med den flotte musikken. CD-ene blir også ei musikalsk historiebok om norsk popmusikk i sin spede barndom, også for nye generasjoner som opplever den for første gang og kan bringe den videre.

Heldigvis har mange av de flotte bandene fra 60-tallet fortsatt å spre glede og god musikk, som disse:

Vi tenker kanskje ikke nok over den innsats de to nevnte herremenn med flere har gjort for norsk popmusikk. At vi fikk Rockheim, som på sin måte er en bauta i innføringen om hva Norge har produsert av musikalske talenter, kan kanskje skyldes Strømsæther/Haugens pionerarbeide. Store ord kanskje, men tenk over det. At noen går foran fører ofte til mye positivt i etterkant.

Vi nevnte bloggens oppgave i så måte. Vi vil fortsette med å gjenoppfriske norske pionerband, som har hatt stor betydning for utviklingen av norsk musikkliv. Som skrevet tidligere – selv om ikke alle fikk navnet skrevet med gullbokstaver, la de grunnlaget for det som senere skulle komme.

Uten The Shadows, ingen The Beatles, blir det ofte fastslått. Påvirkning kommer via så mange kanaler. Vi vil trekke frem flere av norsk rocks pionerer og ildsjeler i artikler som kommer.

I bloggen finner du flere norske band som markerte seg og burde fått et større kapittel i norsk 60-talls pophistorie.

Vi starter denne epistelen med Blue Secrets, som var et Oslo-band og som en periode hadde Svein Finjarn og Arild Krosby som medlemmer. De ga ut singelen «Please Stay»/»I Want You Back Again». På en tur til England fikk de oppleve å spille på The Cavern og å få singelen spilt på piratstasjonen Radio Caroline. Bandet avga medlemmer både til New Beatniks (Finjarn/Crosby) og til Mojo Blues, nevnt ovenfor:

Vi hopper over til Vestlandet.

Fra Haugesund kom The Moonspinners, med dyktige Hans Jørgen Høinæs som frontfigur. I boka Norge i rock, beat & blues skriver Willy B. at bandet fikk litt nasjonal berømmelse for sin singel-debut «I Put My Eyes Upon You», men plata burde solgt langt mer enn den gjorde. En høydare, altså.

I tillegg til gitarist Høinæs besto bandet av  Rolf Iversen, bass – Torleif Snyen, vokal – Ole Johan Sandal, trommer og Tore Lyngholm, sologitar.

Høines kom til Monnspinners fra gruppa Savages. Vi hører en låt også med dem. En låt for svingfoten:

Tony & The Swing Blues, fra Stavanger, huskes av bloggredaktøren mest for den usedvanlig flotte originallåten «Madman», en låt som The Vangurads gjorde en cover av på albumet «Phnoole». Det var helt uvanlig at et norsk band spilte inn coverlåter av et annet, samtidig norsk band. En tillitserklæring til en flott komposisjon. Tony & Co spilte også inn «She Loves You» på nynorsk!!

Tony hadde også sin faste spalte i PopRevyen på 60-tallet.

I bandet fant vi Odd Egil Støldal (Tony), vokalist – Tore Haugland, gitar – Rasmus Sand, orgel – Per Eivind Dahl, trommer – Oddvar Nøkling, bass.

Bandet kom senere sterkt tilbake, og vi hører noen låter fra den tid:

Vi tar turen fra Vestlandet til Tromsø. Gruppa The Jet Blacks huskes kanskje best for sin sologitarist – Trond Graff, som nok ble mer kjent gjennom The Pussycats.

De hadde med bror Dahl på saksofon og senere trommis i The Snapshots, Leif Berg. Gitarist Bjørn Henriksen var senere innom The Pussycats. Vokalist var Helge Petter Hemmingsen. Alf Petter Løvstad, trommer og Otto Pettersen, gitar var også innom The Jet Blacks.

De spilte inn et par singelplater, både som instrumentallåter og med vokal. Til og med Torbjørn Egners vise om hottentottene ble tatt i bruk.

Vi holder oss i Tromsø, der Modsmen Sect holdt til. På bandets eneste singel, som kom i 1967, hadde bandet denne besetningen:

Tor Eivind Mathisen, vokal/sologitar – Oddvar Amundsen, vokal/rytmegitar – Bjørn Adrian Andreassen, bass – Odd Birger Ditlevsen, trommer.

Singelplata de ga ut ut blir av Wlliy B. i Norge i rock, beat & blues betegnet som en blanding av Pretty Things og The Pussycats, mikset i stereo, og fylt til randen av action og energi. Ingen dårlig attest!!

Oslobandet Hugger Muggers hadde i 1965 denne besetningen:

Morten Christiansen, vokal/gitar – Erik Orre, sologitar – Lasse Næss, bass – Egil Berg, trommer. Kjell Aas på orgel før første singel ble innspilt «Raindrop»/»Love Is True».

Carsten Deberitz, bassisten fra Beatniks var innom, og de hadde også med Terje Rypdal da hans komposisjon «Felling My Way Through The Years» ble spilt inn som B-siden til «Come On up».

Så langt vår rydding i kjeller og loft for denne gang. Vi kommer helt sikkert tilbake med flere norske popminner!!

KILDER: WIKIPEDIA/YOUTUBE/GETTYIMAGES/NRK

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.