HISTORIEN OM BODØ-BANDET FEW


«Det er langt igjen til Royal Albert Hall», sang Åge. Det var enda lengre fra Nord-Norge til Oslo!!

Nordnorske band var blant de beste midt på 60-tallet, uten at alle fikk den oppmersomhet de burde fått. Blant dem var så absolutt Bodø-bandet Few.

SKREVET AV SVEIN HARALD HANSEN

RCA2
Øverst og ned Georg Davidsen, Viktor Tidemann, Børge Janson og Odd «Odde» Jarle Marken.
Oslo bil1
Børge, Viktor, Georg og «Odde».
IMG_1113
Few i aksjon under Parkenfestivalen i Bodø. Fra venstre Georg, «Odde», Viktor og Børge.

Musikkpressen sammenliknet dem med bysbarna 126 og Taboo og mente de ikke hadde mye å fare med. Må her vi gjenta kritiker Willy B.s omtale i boka Norge i rock, beat & blues:

«Few ble kalt Taboo-kopister av en del musikkjournalister, noe som sier mest om journalistenes inkompetanse og deres manglende kjennskap til det som skjedde innenfor engelsk ”underground” på den tida. Gruppa ble oppløst i 1969, og det er synd at det bare har blitt et navn i en ellers smågrå rockhistorie, deres navn burde vært skrevet med gullskrift”.

Frontfigur i Few var Georg Davidsen. Han komponerte de fleste låtene og var vokalist. I dag er han bosatt i Danmark.

Vi har hatt en prat med han. Davidsen kunne også fortelle om den samme – i beste fall avventende holdning – fra deres plateselskap. De sendte en tape til Oslo, men fikk ikke svar. Da møtte de personlig opp på Arve Sigvaldsens kontor før de fikk klarsignal til sin første singelutgivelse.

Det var plateselskapet som valgte A-siden på platene, ikke bandet selv.

På den første singelen ville de ha «Seeing Is Believing» som hovedlåten, men den kom på B-siden:

 

Georg forteller:

«Det er ikke helt lett å skrive en kort artikkel som omhandler den kanskje mest turbulente tid i musikkhistorien, nemlig 60-tallet. I artikkelen Pop-Norge sett igjennom nordnorske briller, tar Svein Harald Hansen opp problematikken omkring hvor vanskelig det var for nordnorske band å få utgitt musikk på 60 tallet. På den tiden krevdes det at man fikk en kontrakt med et plateselskap på Østlandet og det kunne være rett vanskelig da man sørpå hadde en noe nedlatende holdning til Nord-Norge i alminnelighet. Det var vanskelig for nordlendinger som kom ned til tigerstaden å få jobb og hybel og mange var ikke lenge om å slå over til klingende østlandsk.

Det skulle altså noe ekstra til for å få sin musikk på en plate og som man forstår på artikkelen var det mange som mislyktes i forsøket. Heldigvis har dette utlignet seg meget i årenes løp og i dag kan man få innspilt og utgitt musikk i nord som i sør. Nils Johan Øybakken var en av de foregangsmenn som i 1970 startet sitt plateselskap Experience Records og fikk for alvor satt i gang utviklingen av nordnorske utgivelser.

A-siden på den første singelen:

Interessen for å skrive musikken selv, begynte nesten før jeg kunne en akkord på gitaren og etter å ha laget en stripe instrumentale Shadows-numre, dukket the Beatles opp etterfulgt av The Rolling Stones, som revolusjonerte musikkverden med deres iørefallende melodier, harmonier og blues toner. Heretter måtte vi i begynnelsen litt motvillig prøve å se om våre stemmer kunne holde til en mikrofon-forsterkning. Og ovenpå det skulle man igang med å sette ord på melodiene, og det til og med på engelsk. Men det gikk hurtig på den tiden og snart lå det bort imot 200 sanger i skrivebordsskuffen, hvor jeg i ettertid har regnet meg frem til at vi (blandet med cover-numre) gjennom den tid vi var aktive, spilte omkring 50-60 av disse ute på spillejobber.

Bortsett fra en del spillejobber i Oslo og omegnen og to instrumentale innspilninger til en film om narkotika, så innspilte vi to sanger, «They won’t go» og «Seeing is Believing». Sistnevnte var egentlig det nummer som vi ønsket som forside, men RCA valgte den mere stille «They won’t go», som lå mere i stil med hva de ellers hadde suksess med på tidspunktet.

Det samme gjorde seg gjeldende året etter i påsken, da RCA betalte fly og opphold i Oslo til innspilling av den neste singel. Da hadde vi fått hjelp av NRK Nordland i Bodø til å innspille fire numre som vi sendte avsted og hvor RCA igjen valgte de mere bløte sanger «Time & tide (wait for no man) og «So Long» som vi så innspilte. Det var de begrensninger vi måtte godta selv om det kunne ha vært mere stoff til musikkhistorien i Norge hvis vi selv hadde fått lov til å bestemme hva vi skulle innspille. Vi hadde stilmessig en bred samling av sanger, hvor flere var i stil med «Seeing is believing» som Willy B. beskrev i Norge i rock, beat & blues” og betegner som ”en av de største psykideliske singlene som er blitt laget her i landet”.

FEW spilte den siste konsert på Håndtverken i Bodø nyttårsaften 1968-69, da den ene etter den andre ble innkalt til militærtjenesten. Selv var jeg inne i tre måneder og etter å ha spillet litt med forskjellige musikere i Bodø og omegnen, reiste jeg til København mot slutningen av 1969 hvor jeg egentlig kun hadde tenkt å være kort tid, men ble hengende.

I København var jeg blant annet med til å starte gruppen Rockfilter, som i 1975 innspilte albumet «Good for you» hos nettopp Nils Øybakken i Mosjøen.

FEW har har spillet reunion- konserter i 1984, 2002, og sist Parkenfestivalen 2013 i Bodø.

Selv komponerer jeg og innspiller jevnlig i mitt hjemmestudio, samt at jeg spiller med forskjellige bands i Danmark og lager litt lyd og musikk til film».

Georg forteller også at Few var booket til å være med i ungdomsprogrammet Pop Corn på tv. Men NRK fant ut at det ble for dyrt å hente de fire fra Bodø til Oslo. Bandet Happie fra Oslo ble derfor foretrukket  Det har vi det igjen – Pop-Norge på 60-tallet i et nøtteskall!!!

 

Kilder: wikipedia.org/youtube.com

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..