Rune Larsens «Gyldne År»


fil-05-02-2017-08-02-24
Rune sammen med Helge Nilsen.
fil-05-02-2017-08-02-14
«Lollipop» sammen med Tor Endresen, som vi hører sammen med Rune på albumet «Gyldne År».
fil-05-02-2017-08-02-38
Rune var tidlige å høre på vinyl. Her hans aller første plateinnspilling.

 

Bergenseren Rune Larsen må være en av de norske artistene med lengst «fartstid».

Sin første plateinnspilling gjorde han i 1965 sammen med Helge Nilsen og bandet The Stringers. Bergen Beat ble et kjent begrep.

Fortsatt er han like aktiv. Nye plateinnspillinger, show,  julekonserter med mere opptar fortsatt mye av hverdagen.

På sitt fine album «Gyldne År» har han tatt med noen av sine favoritter fra 60-årene.

Gammelpop spurte Rune om han kunne fortelle litt om hver låt og hvorfor akkurat den ble med på plata. Her er Runes beretning:

60 ÅRENE

En av mine ungdomsidoler på 60-tallet var Ricky Nelson. Det var han som fikk flest spillinger på Combi platespilleren når vi var på fest eller på stranden.
Jeg laget først en cover av ”I need you”, en av hans vakreste, men så ville plateselskapet mitt ha en norsk versjon av sangen. Og det var jo en lykke. Det er ingen sanger publikum synger mer på enn nettopp ”60-årene” når jeg har konserter.

TELL LAURA I LOVE HER
Denne sangen var så trist at den ble forbudt spilt på BBC på 60-tallet. Men vi hørte på Radio Luxemburg, og der dukket den opp stadig vekk.

WHEN WILL I BE LOVED
Dette er en av mine Everly Brothers-favoritter. Her synger jeg sammen med Arnold og Ole Børud.

ROAD TO ZION
Kristenrockgruppen, Petra var blant de mestselgende gruppene på 80-tallet. Denne sangen er min absolutte favoritt. De som korer meg er Arnold Børud, Ole Børud, Kjell Fjalseth og Ivar Skippervold.

IF I WERE A CARPENTER
Jeg har alltid vært svak for Bobby Darin. Han kunne gjøre alt fra teenboplåter til Frank Sinatra-inspirerte sanger. Dette er en av hans siste slagere, skrevet av Tim Hardin. Darin var så begeistret over sangen og suksessen han hadde med den at han til gjengjeld skrev en sang til Tim Hardin, nemlig ”Come and sing a simple song of freedom”. Dette ble en megahit for Hardin.

YOU ARE THE ONLY ONE
En annen låt fra Ricky Nelsons repertoar.

ROCK AND ROLL KIDS
MGP-vinnerne fra Irland i 1994, viste at det var mulig å vinne en musikk-konkuranse, kjemisk fri for paljetter og utagerende sceneopptreden. De var to midelaldrende menn på scenen, en spilte piano og en gitar, og begge sang.
Da jeg hørte den for første gang tenkten jeg; dette er sangen om mitt liv.
Det er Tor Endresen som synger duett med meg.

TRY A LITTLE KINDNESS
En enkel sang med et viktig budskap. Gruppen ”Frisk Luft” korer.

ROSES ARE RED
En nydelig kjærlighetsang, basert på ”minnebøkene” vi skrev i på 60-tallet. ”Gi lykken må gro, som gresset bak do” og, som denne sangen er basert på ”rosene er røde, fiolene er blå, druene er søte og du er likeså”
For en uskyldig tid!

IT DOESN´T MATTER ANYMORE
Mitt aller største idol, eller den artisten jeg prøvde mest å etterlikne, var Buddy Holly. Han var en ekte rocker fra Texas.

WEDDING SONG
Sangen ble skrevet av Paul Noel Stookey (i ”Peter, Paul and Mary”) til Peter Yarrows bryllup. Jeg sang inn en norsk versjon av den i 1984. Men, det var fint å gjøre den med originalteksten også.

UNIVERSAL SOLDIER
Jeg er pasifist og har alltid hatt noen fredssanger på repertoaret. Denne sangen, skrevet av Buffy Saint Marie, var en av de viktiste ”protestsangene” på 60-tallet. Dessverre er den like aktuell i dag.

VISIONS
Jeg måtte jo ha med en sang av Cliff Richard.

OH SINNER MAN
En trad gospelsang, som finnes i de fleste visebøker, men som har fått et litt friskere arr, her.

RAINING IN MY HEART
Buddy Holly igjen. Denne gangen med en vakker ballade. Som var en av de siste sangene han spilte inn før han døde i 1959. Denne ttrafiske dødsulykken, da Buddy, The Big Popper og Richie Valens mistet livet, fikk mange år senere en sang inspirert av tragedien. Don CcLean skrev ”By, bye mrs American Pie” der linjen ”the day the music died” henspiller på denne flyulykken.

DET SKULLE VÆRT SOMMER
Helge Nilsen og jeg sang den i den norsk MGP-finalen i 1993. Den fikk full score i Oslo og Kautokeino, men ikke i de andre byene. Vi ble ikke sist (det ble Jahn Teigen) og vi synes låten, skrevet av Ove Thue, er en liten perle.

Vi tar med noen låter med Helge, Rune og The Stringers, innspilt på 60-tallet:

Gammelpop fulgte opp med disse spørsmålene til Rune:

– Du har kalt albumet «Gyldne År». En av dine første innspillinger var sammen med Helge Nilsen og The Stringers «Will You Still Love Me Tomorrow» av Carol King. Hadde nesten forventet av den var med i norsk versjon. Var det vurdert?

– Min første innspilling var «Cinderella» som jeg gjorde sammen med «Teen Beats». Den kom ut senvinteren 1965. Så ble jeg medlem av The Stringers og vår første plate var «Den førsta gong jag såg deg», som solgte nærmere 10 000 eks. «Will you still love me tomorrow» kom senere. Har ikke vurdert norsk versjon.

–  Ingen sanger av The Beatles? Ingen stor favoritt?

– Vi gjorde en cover av The Beatles – jeg tror det var sent i 1965 eller tidlig i 1966. Det var «No reply». Siden gjorde vi «Anytime at all» som var tatt opp live fra Hit House-festivalen i København i 1966. Det er de eneste vi har gjort. Grunnen er en enorm respekt for The Beatles.

– Du er kristen. Har det vært et problem som artist?

– At jeg er kristen har aldri vært noe problem. Jeg føler at mitt livssyn er blitt akseptert OG respektert i popmiljøet.

– Av norske band på 60-tallet, hvem var dine favoritter – da bortsett fra Stringers?

– Favorittbandet mitt i Norge på 60-tallet var The Pussycats. Vi spilte sammen med dem noen ganger og ble gode venner.

– Om du skulle dra til ei øde øy for en måned og fikk ha med deg en eneste låt fra 60-tallet. Hva ble ditt valg?

– En eneste låt på en øde øy? Det var vanskelig å svare på. Det hadde kanskje blitt «I can´t stop loving you» med Ray Charles.

– Forligger det planer med deg om nye tv-program med 60-talls bakgrunn?

– Det foreligger ingen planer om nye TV-program.

– Hva er dine videre planer på musikkfronten fremover?

– På musikkfronten går det i det samme. Jeg turnerer i kirker og kulturhus, og Tor og jeg har gjort det til en tradisjon å ha en stor konsert i Grieghallen og Operaen i Oslo. Det får vi mest sansynlig til i år også.

Kilder: spotify

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..